Lukion arkea

2023-2024

Viimeisessä periodissa meillä ei ole tänä vuonna lainkaan koeviikkoa, vaan jokaisena perjantaina opiskelijat tekevät näyttötehtäviä. Opiskelu on perjantaisin vapaamuotoisempaa ja jokainen saa edetä omassa tahdissaan. Opettajilta saa tarvittaessa henkilökohtaista ohjausta. Tässä lukiolaiset pohtivat omassa tilassaan Pipossa muun muassa bruttokansantuotetta, liuoksen laimentamista ja maalipurkin hinnankorotusta.

Lukio oli mukana koulutus- ja työelämämessuilla Redun Kemijärven toimipisteellä. Väkeä oli mukavasti liikkeellä. (kuva Lea Koskela)

Wanhat kuljettivat meitä kevyesti liidelleen tunnelmasta toiseen.

Abien iloista meininkiä penkkareissa!

5.12. juhlittiin ylioppilasta ja itsenäistä Suomea. Paljon onnea valmistuneille!

Lukiolaisia Kemijärven joulunavauksessa. Ohjelmassa oli muun muassa muotinäytös yhteistyössä Simpsetin kanssa! (kuvat Lea Koskela)

Lukiolaiset osallistuivat Kemijärven joulunavaukseen. Juontajina toimivat Emmi ja Ruusa.

Vierailimme Sallan lukiossa ykkösten kanssa. Kiitos Sallan lukion henkilökunnalle ja opiskelijoille lämpimästä vastaanotosta!

Kuvataiteen tunnilla. (kuva Markus Jakola)

Abit viettivät riemukasta TJ100-päivää rennoissa pyjama-asuissa ja aamutakeissa! (kuvat Emmi Heikkinen)

Uusi rehtorimme on aiemmin Sodankylässä vaikuttanut Marika Annala. Tervetuloa Kemijärvelle!

2022-2023

Kemijärven lukio osallistuu Lapin revontulikamerahankkeeseen. Perjantaina 14.4. meillä vierailivat hankkeen vetäjät Reko Hynönen, Jyrki Manninen ja Joona Rautiainen. Hynönen kertoi opiskelijoille revontulista, niiden synnystä ja vaikutuksista. Rautiainen kuvaili, miten Kemijärvellekin tuleva revontulikamera toimii.

Kemijärven lukion ja perusopetuksen yhteiseen eduskuntavaalipaneeliin 15.3. osallistuivat Riitta Savukoski (kokoomus), Sofia Hokkanen (kristillisdemokraatit), Laura Lakso (keskusta), Marianne Juntunen (vihreät), Jarkko Kotilaine (vasemmistoliitto) ja etäyhteyden päässä Krista Stauffer (Lapin sitoutumattomat). Paneelissa ehdokkaat muun muassa vastasivat nuorten esittämiin kysymyksiin ilmastonmuutoksesta, opiskelijoiden eduista, joukkoliikenteestä ja nuorten hyvinvoinnista. Loppukevennyksenä jokainen ehdokas laati viidessä minuutissa oman rap-kappaleen ja esitti sen nuorille.

Kemijärven lukion ja perusopetuksen yhteinen eduskuntavaalipaneeli järjestetään 15.3. klo 10-11.45. Ohessa mukana olevat ehdokkaat.

Lukion opiskelijakunnan ja perusopetuksen oppilaskunnan edustajat suunnittelevat yhteistä eduskuntavaalipaneelia. Vaalipaneeli pidetään keskiviikkona 15.3.2023 liikuntasalissa klo 10.00-11.45. Tentattavaksi ovat lupautuneet seuraavat eduskuntavaaliehdokkaat: Jarkko Kotilaine (vasemmistoliitto), Marianne Juntunen (vihreät), Petteri Salmijärvi (keskusta), Sofia Hokkanen (kristillisdemokraatit) ja Riitta Savukoski (kokoomus). Odotamme vielä vastausta SDP:ltä, perussuomalaisilta sekä Lapin sitoutumattomilta.

Lukio osallistui ystävänpäivänä Kemijärven talvikaupunkitapahtumaan koko vahvuudessaan. Koulun joukkue pelasi yukigassen-ottelun Kemijärven päättäjiä vastaan. Opiskelijakunnan puheenjohtaja Emmi Heikkistä ja opettaja Lea Koskelaa haastateltiin Ylen Puoli seitsemän -ohjelman suorassa lähetyksessä.

Tyylikkäät ja hymyilevät wanhat saivat tanssilattian suorastaan liekehtimään.

Helmikuussa penkkaripäivänä abit ilahduttivat lukiolaisia ja opettajia laululla, hienolla videolla ja abivisailulla.

Sijoituskurssilaiset saivat opastusta sijoittamiseen Osuuspankin sijoitusneuvoja Ulla Savolaiselta ja palvelujohtaja Soili Tuulaniemeltä.

Joulukuu alkoi kulttuuripainoitteisesti. Itsenäisyyspäivän aattona kävimme Arpan konsertissa ja samalla viikolla suunnattiin Rovaniemelle teatteriin katsomaan Kauppamatkustajan kuolema -näytelmää.

Lukion opiskelijakunnan hallituksen jäsenistöä luovutti taksvärkkipäivän tuotosta puolet Kemijärven vastaanottokeskukselle. Toinen puoli taksvärkkipäivän tuotosta annettiin lukion omalle kummioppilaalle Intiaan.

Lukio osallistui Kemijärven nuorisovaltuuston ja Kemijärven nuorisopalveluiden järjestämään Käännöskohta-tilaisuuteen marraskuussa.

Tilaisuudessa esiintyivät rap-artistit Joacim ja Dilemma.

Yrittäjyys tutuksi – opintojakson opiskelijat kävivät Cafe Parrunpätkän, Kemijärven Kehityksen Jarmo Palojärven ja Kemijärven Yrittäjien Timo Tuomisen vieraina.

Lukion opiskelijakunnan hallitus kutsui rehtori Ilpo Tervosen perinteiselle yhteistyöaterialle Mestarin Kievariin.

Opiskelijakunnan hallituksen vieraana oli hyvinvointilautakunnan puheenjohtaja Jarkko Kotilaine.

Koulumme uusi kummityttö Intiassa on Anjali Bairwa.

Opiskelijakunnan yleiskokous nimesi uuden hallituksen lokakuussa.

Ylioppilaskirjoitukset pidettiin valtuustosalissa syyskuussa.

yokirjoitukset_rehtori

Eräkurssilaiset Pyhätunturin maisemissa syyskuussa.

(kuva Katariina Tervonen)

Paikallishistorian opiskelijat vierailivat Kemijärven kotiseutumuseolla ja työskentelivät kirjaston Kemijärvi-kokoelman parissa elo-syyskuussa.

Opiskelijakunnan hallituksen suunnittelemaa liikuntailtapäivää vietettiin elokuun lopussa urheilukentällä Suurmestari-teemalla.

Lukion Wanhat 2023 järjestivät yhteistyössä Pelastakaa Lapset ry:n kanssa Suuret Lastensynttärit elokuussa.

Kemijärven lukion tutor-opiskelijat aloittivat toimintansa heti ensimmäisenä koulupäivänä elokuussa. Tutoreiden ja ensimmäisen vuositason opiskelijoiden ohjelmaan kuului mm. retki Kotavaaraan.